A czy kochacie Polskę tak mocno jak my? Mocne słowa na wernisażu ODCIENI BIELI I CZERWIENI

 14 grudnia w Galerii Sztuki w Legnicy odbył się wernisaż wystawy „ODCIENIE BIELI I CZERWIENI. Sztuka w poszukiwaniu tożsamości”. Mocnym akcentem otworzył wystawę dyrektor Galerii Zbigniew Kraska, który na wstępie odtworzył kilkuminutowy fragment kontrowersyjnego przemówienia premiera Matusza Morawieckiego z urodzin Radio Maryja, kończąc na słynnym zdaniu  „Matko Boska Nieustającej Pomocy, miej w opiece naród cały. Również tych, którzy nie kochają Polski aż tak mocno jeszcze, tak jak my tutaj”.

           Na tym momencie przerwę, póki jeszcze tutaj rządzę, mam do tego prawo – skwitował wymownie Kraska wprowadzając moment refleksji nad wystawą poruszającą problematykę poczucia patriotyzmu, identyfikacji indywidualnej i tożsamości zbiorowej. Początkowo nie wszyscy wiedzieli jakie jest źródło nagrania, zgromadzeni upatrywali autora przemówienia w postaci „Wisława” (Władysława Gomułki – polskiego przywódcy komunistycznego znanego z  nacjonalistycznych i ksenofobicznych przekonań  przyp. red.), jednak po chwili zebrani już rozpoznali głos premiera Morawickiego i jego ideologiczny wykład dzielący Polaków na tych lepszych, i tych gorszych.

            „ODCIENIE BIELI I CZERWIENI. Sztuka w poszukiwaniu tożsamości” jest wystawą złożoną z kilkudziesięciu prac 30 artystów (w tym dwóch legniczan) reprezentujących różne poglądy, pokolenia i formy artystyczne. W wernisażu wzięło udział kilkunastu z nich, co wzbogaciło wydarzenie o możliwość wysłuchania komentarzy twórców i nawiązania dyskusji. Artyści podejmujący się tej trudnej tematyki poczucia patriotyzmu, identyfikacji indywidualnej  i tożsamości zbiorowej nie tylko reprezentują różne pokolenie i poglądy, lecz także formy artystycznego wyrazu. Ekspozycja jest złożona m.in. z malarstwa, grafiki, zdjęć, filmu, biżuterii, płaskorzeźby (np. czarny orzeł), tkanych proporców, czy instalacji/obiektów jak „Walizka” z symbolicznym przybornikiem współczesnego Polaka. Artyści odważnie podejmują także polemikę z współczesnymi interpretacjami patriotyzmu, postawami rodaków, odważnie kontrują patriotyczną mitologię z  rzeczywistością. Trzeba przyznać, że jest to wystawa „mocna”, kontrowersyjna, zmuszająca do refleksji.  Artyści nie zawahali się m.in. brutalnie uderzyć w żywe emocje i uczucia rodaków, które nas tak bardzo podzieliły, szczególnie po fakcie rozbicia się rządowego Tu- 154 w Smoleńsku (m.in. instalacja Walizka). Ironicznie skomentowali nie tylko mity narodowe, lecz także aktualne tematy społeczne jak próbę tworzenia nowych wersji historii z jej nowymi bohaterami.  Ciekawego tematu podjął się także Grzegorz Klaman

kwestionuje siłę, czystość i niewinność rzekomo najważniejszych symboli (Orzeł czarny), obrazami ze stoczni gdańskiej czy kopalni Bobrek nawiązuje do XIX-wiecznego malarstwa o powstańczej walce, ale epicka kompozycja kontrastuje ze zniszczonym tłem, a przy okazji zwraca też uwagę na brutalnie bezwzględną eksploatację i destrukcję fizyczną własnej małej ojczyzny i świata w ogóle, jawiącej się na tych fotografiach niczym kraina we władaniu złych mocy jak w tolkienowskim Mordorze) – tłumaczy dyrektor Galerii Sztuki, Zbigniew Kraska.

Wystawa stanowi zwieńczenie interdyscyplinarnego projektu o tej samej realizowanego w ostatnich miesiącach przez Galerię Sztuki w Legnicy w okazji obchodów 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. W jego ramach m.in. została ulokowana w sercu miasta piaskowa rzeźba marszałka  Józefa Piłsudskiego, zorganizowano okolicznościowe happeningi, czy pokonkursową wystawę fotograficzną „Indeks patriotyczny” na „Stacji Kultura” Kolei Dolnośląskich.

Ekspozycja ODCIENIE BIELI I CZERWIENI. Sztuka w poszukiwaniu tożsamości” będzie czynna do 6 stycznia. Wstęp wolny!

Foto. Mariusz Witkowski

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.